Doorgaan naar hoofdcontent

Assembling a dress? Mum tells you how it's done (Tutorial)

Toen ik enkele jaren begon te stikken, leek een jurkje maken met voering me een echt mysterie. 
Ik volgde enkele workshops en oefende veel op mijn dankbaar publiek.
Ondertussen ontwikkelde ik zo een beetje mijn eigen assemblage methode die ik graag met jullie deel.

Aangezien ik morgen een jurkje ga maken met mijn naaiclubje, maakte ik deze beschrijving voor hun en deel ik deze ook graag met jullie. 
Dus deze tutorial is voor alle beginnende naaisters of diegene die nog wat tips kunnen gebruiken. 
Ervaren naaisters zijn altijd welkom om nog extra tips te geven!

Voor we starten worden alle delen geknipt, gemerkt (indien nodig) en overlocked.

Stap 1: neem de drie delen van het bovenstuk.  Voorpand & twee achterpanden.  Leg deze op elkaar met de goede kanten van de stof naar elkaar gekeerd.
 

 
Stap 2: stik de schoudernaden om 1cm. Vergeet niet te hechten.


Stap 3: strijk de naden netjes open. 


Stap 4: doe hetzelfde met de voering van het bovenstuk. 



Stap 5: het voorpand aan de voering vastzetten aan de halslijn

Je legt je voorpand netjes met de goede kant naar boven


Leg hier nu de voering op met de goede kant naar beneden. 


Stap 6: speld de naden netjes vast. 
De gestikte schoudernaden van voering en bovenstuk dienen netjes gespeld te worden om later een mooi resultaat te krijgen


Stap 7: speld vervolgens de rest van de halslijn vast. 
Opgelet laat op beide uiteinden ongeveer een 1,5cm/1cm open.  Dus hier stik je NIET. 


Stap 8: gestikt en knipjes geven.
Waar de naad rond is, worden er knipjes gegeven tot vlak bij de naad.  (opgelet niet in de naad)
Dit zorgt ervoor dat je hals mooi plat zal liggen.
Doe dit zeker bij dikke stoffen.


Stap 9: De armsgaten stikken
speld weer eerst de naden van de schouders mooi op elkaar.  Speld vervolgens de rest van het armsgat.
Stik van begin tot einde op 1cm.


Geef weer knipjes in de rond delen en vooral ook waar de schoudernaden samenkomen.  Zo voorkom je dat er te veel dikke lagen gevormd worden .


 Stap 10: Keren maar.
Nu neem je het voorpand voor je en trek je voorzichtig één achterpand door de opening van de schouder.
Hieronder zie je hoe het eruit ziet als je halfweg bent. 
Doe dit voor beide achterpanden. 

 
 
Zo ziet het eruit als dit goed gelukt is.  
 

Stap 11: Rokdelen aanzetten
Vanaf nu zet je elk rokdeel aan elk overeenkomend bovenstuk. 
Dit zijn in dit geval zes delen: voorpand, voorpand voering, achterpand rechts + voering en achterpand links + voering .

Hier start ik met het voorpand. 
Leg goede kant van het voorpand naar boven.  Leg hierop het voorpand van de rok met de goede kant van de stof naar beneden. 


Als je dit niet zo goed snapt, leg dan gewoon eerst het rokdeel onder het voorpand, beiden met de goede kanten naar boven.  Eigenlijk zoals het er moet uitzien.  Vervolgens draai je het rokdeel om naar het voorpand toe. 

Vastspelden en stikken.


Dit doe je ook met de voering. 

 
 
Als dit gelukt is, ziet het er zo uit:

 

 Stap 12: Naden openstrijken


Stap 13: Zijnaden sluiten

Nu dien je de delen zo op elkaar te leggen, dat je de rechterzijkant van het jurkje kan sluiten. 
Dus je legt het voorpand van de jurk met de goede kant naar boven.  Hierop leg je het achterkant met de goede kant naar beneden. 


Voor je begint te stikken, moet er netjes gespeld worden.
Alle eerder gestikte naden, dienen netjes op elkaar gespeld worden.  Omdat we alle naden hebben open gestreken zou dit nu makkelijker moeten gaan.




Stap 14: Bewonderen....
Als je dit goed hebt gedaan, zouden alle naden perfect moeten doorlopen.
Gelukt!


Doe dit nu ook voor de linker zijde van de jurk. 
Dan krijgt je dit als resultaat. 


Stap 15: voorbereiding voor de rits

Meet tot hoe ver je de rits wil inzetten. 


Stik het onderste deel, waar de rits niet komt, nu reeds dicht. 
Draai hiervoor de goede kant op elkaar en stik vanaf het speldje tot onderaan de rok. 
Doe hetzelfde voor de voering. 


Stap 16: omzomen ..... maar dat kan ook later ....

Ik zet persoonlijk graag de rits het allerlaatste in.  Dus je mag gerust eerst de rits inzetten en dan omzomen.

Hier deed ik 1,5cm omplooien.  Nog eens 1,5 cm omplooien. ( de cm zijn persoonlijk - het kan meer of minder zijn) Vastspelden en stikken. 
Doe dit ook voor de voering. 

 

Stap 17: We zijn er bijna ...... the final step: het inzetten van de rits. 

Leg de rits bovenop je rugpand. 
Nu gaan we bepalen waar ze komt. 
Aangezien je de schoudernaad vast stikte op 1cm dienen we vanaf de bovenrand van de stof tot het bovenste van de rits 1,2cm te meten.
Vanaf daar kan de rits beginnen. 


Doe nu de rits open en draai het linkse deel van de rits om, zodanig dat de ritstandjes naar links gedraaid zijn.
Meet 1,2cm van bovenaf en speld de rits hier en daar vast. 

Neem nu een gewoon ritsvoetje en stik de rits vast.  Nu zit de rits netjes vast en is de volgende stap makkelijker. 
 

Neem nu je blinde rits voetje. 
Stik de rits nogmaals vast.  Zorg dat de tandjes mooi door het gootje lopen om een "blinde rits" te kunnen garanderen.
Aangezien de rits al vastzit, gaat dit veel makkelijker. 
   


Als het gelukt is, zie je geen rits! ;-) 
Maak nu al maar een vreugde dansje want nu kan er eigenlijk niets meer mislopen. 


Stap 18: de voering aan de rits vastzetten.

Om de rits aan de voering te zetten, doe je de rits opnieuw open.  Je legt het achterpand met de goede kant naar boven. 
Draai je voering van binnen naar buiten naar je toe, zodat de goede kant van de voering op de goede kant van de stof ligt. 


speld goed vast en stik met een gewoon rits voetje langs de rits van boven tot beneden (tot zover de rits ingestikt werd)


Nu moeten we nog enkel dat 1,5cm/1cm dat we open gelaten hadden, nog dicht stikken aan de schoudernaden. 


Doe dit ook voor het andere deel van de voering. 

Stap 19: genieten want het is af!

patroon: stof voor durf-het-zelvers


 Ik hoop dat alles duidelijk is en anders hoor ik het wel!

Liefs
Mum

Volgende keer pas ik het patroon aan en maak ik een jurkje met een voorpand met knoopjes/kamsnaps. 

Reacties

  1. Super uitgelegd, dikke mercikes..kijk al uit naar de volgende uitleg met kamsnaps !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal zoals ik het ook doe. Alleen voer ik niet steeds alle jurkjes. hangt van het seizoen en het stofje af. Vaak doe ik enkele het bovenstuk of alleen een beleg. :-) Goede uitleg, daar ga je veel mensen mee verder kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jep, zo doe ik het ook :)
    beginnende naaisters gaan hier zeker iets aan hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aangezien ik op jurkenvlak mij echt wel tot de beginnende naaisters reken, ben ik zo iemand die hier heel veel aan heeft ! Dikke merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze ga ik zeker pinnen voor mocht ik later een dochtertje krijgen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je wel! maar als we een peter pan-kraagje willen invoegen, na welke stap zou dit dan moeten gebeuren? moest je zin hebben in nog een tutorial hiervoor, graag!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor de fantastische uitleg ! Die zal zeker nog van pas komen !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ook leuk om te lezen....

Turorial :,Hoe maak je nu een rimpelrokje? Een tutorial volgens moi.

Dit stofje ( Tulips Dutch Love van Hamburger Liebe  ) gebruikte ik reeds voor een jurkje voor de grote zus. Met een restje stof kan je vanalles maken maar ook een rokje. Hieronder beschrijf ik hoe ik een rimpelrokje maak, op mijn manier, maar je kan ook eindeloos variëren met plooitjes, paspel, zakjes,  ... Hoe beginnen we eraan? Je neemt een stuk stof over de volledige stofbreedte.  Voor Frauke van 5 die een taillebreedte van 58cm heeft (een bol buikje dus) en heupjes van 60cm neem ik een tailleband van 70cm (dit is dus 68cm + 2cm naadwaarde), een rekelastiek van 1cm breed en 60cm (58 cm + 2cm naafwaarde) en een strook stof van 150cm/110cm (minder rimpels) op een hoogte van 35cm ( 31cm + 2 cm naadwaarde + 2 cm zoom). Deze maten zitten haar perfect, maar elk buikje is anders, dus hier dient waarschijnlijk wat aan aangepast worden afhankelijk van de maten van jouw kind. Klaar, alles geknipt? Start! 1) overlock alle 3 de delen 2) Rimpel de voering en d

een Joan voor twee lieve juffen

Het eerste juffen geschenk is klaar. Ik koos resoluut voor de Joan tas van  elisanna  &     Fynn .  Ook al heb ik het boek, toch vond ik deze tas ook zeker de moeite waard! Je kan het gratis patroon hier terugvinden. Het is een ruime tas met zakjes en vakjes die je kan vol proppen. Verbazingwekkend snel in elkaar ook! Dus een toppertje. Als versteviging dien je H640 te gebruiken.  Als iemand een goedkoop adresjes hiervoor weet, let me know. de binnenstof komt van Liesellove Ons oudste heeft twee juffen, dus twee tassen in een bijpassend stofje.  De ene juf is al wat frivoler dan de andere.    De tassen zijn ideaal voor het strand, boodschappen, het school en ze zou zelf als verzorgingstas kunnen dienen, vind ik.  Multifunctioneel dus! Het enige dat ik toevoegde aan het patroon is een Kamsnap zodat ze toe kan, maar het patroon biedt ook een variant die je kan sluiten met een trekkoord.  De stoffen komen van Dekkers stoffen en zijn voornameli

Tutorial Hoe maak je een tas?

Een workshop bij het naaiclubke vroeg om een tutorial.  Toen hij af was, dacht ik " Nou die kan ik dan even goed delen". Want een leuke tas, kan je wel altijd gebruiken.  Voorbereiding : Knip je patroondelen o.b.v. de volgende afmetingen. Tas 1 (brommertjes): ·         Buitenstof: 2 x (43cm x 31 cm) ·         Voering: 2 x (43cm x 31 cm) ·         Tassenband: 2 x 36 cm Tas 2 (groenten: ·         Buitenstof: deel 1: 2 x 41 cm x 29 cm               deel 2: 2 x 41cm x 9 cm ·         Voering: 2 x 41 cm x 37cm ·         Tassenband: 2 x 50 cm Tas 3 (vogels): ·         Buitenstof: deel 1: 2 x 35cm x 12cm deel 2: 2 x 35cm x 25 cm ·         Voering: 2 x 35cm x 35 cm ·         Handvat: 2 x 32cm x 9cm Aan de slag Je stikt op persvoetbreedte of op 1cm tenzij anders wordt vermeld. Als je buitenzak uit twee delen bestaat, stik je beide zijden eerst aan elkaar (goede kant op goede kant). Leg dan de twee delen van de buitentas